השתלות שיניים ועיבוי עצם

אובדן עצם סביב שיניים נגרם ממספר רב של סיבות בינהם עקירת שיניים, אובדן שיניים בעקבות מחלה פריודונטאלית פעילה, לאחר חבלה למשנן ועוד סיבות רבות. לאחר אובדן שן העצם מסביב לשיניים שנאבדו עוברת תהליך טבעי של ספיגה. ככל שחולף זמן רב יותר ממועד העקירה או הטראומה, כמות ספיגת העצם גדולה יותר גם במימד הגובה של העצם וגם ברוחב העצם, עד כדי כך שלא ניתן להחדיר שתלים דנטליים לצורך שיקומי. במצב זה נדרשת אוגמנטציה של העצם החסרה.

אוגמנטציה
אוגמנטציה הינו מונח רפואי שבעצם אומר עיבוי של רכס מחוסר שיניים, או לרוחב או לגובה או שניהם. העיבוי נעשה על ידי השתלת עצם כשלב מקדים או בו זמנית עם ביצוע ההשתלה. במרבית המקרים ניתן לבנות חזרה את העצם החסרה בתהליך שאורך מספר חודשים (3-6 חודשים). מקורות העצם הקיימים היום הם:
1. עצם עצמית – אוטוגנית, נלקח מהמטופל עצם מאזור אחר, לרוב בפיו של המטופל או במקרים קיצוניים מאזורים מרוחקים יותר.
2. עצם מתרומות אדם – עצם שנלקחה מאדם שתרם את גופו לבנק העצם
3. עצם ממקור חיה – לרוב מבקר, לאחר תהליכי ניקוי וסטריליזציה נשארים לרוב רק עם מינרל העצם
4. חומרי מילוי מלאכותיים – חומרים דמויי מינרל העצם

כדי למזער את אובדן העצם לאחר עקירות מומלץ לבצע שימור רכסים במעמד העקירה (נקרא גם שימור מכתשית), במצב זה מיד לאחר שהשן נעקרת האזור מנוקה היטב במים סטריליים ולתוך המכתשית שנשארה מכניסים עצם ממקור חיצוני, כל האזור הניתוחי נסגר היטב (חייב להיות אטום למים) על ידי שימוש במתלים מקומיים, ולאחר כ 3 חודשים ניתן לבצע סיטי חוזר ולתכנן את ההשתלה.
אוגמנטציה נוספת שמבוצעת בעיקר לאחר אובדן שיניים בלסת עליונה בחלקה האחורי היא הרמת הסינוס.

הרמת סינוס
הרמת סינוס היא תהליך המסייע לגופך בשיקום הלסת העליונה על ידי שיחזור עצם שאבדה והחלפתה באחרת. הרמת סינוס היא אחד מהתהליכים הרפואיים המוצלחים ביותר בתחום השתלות העצם. ניתן לבצעה בשני שלבים, כלומר הרמת סינוס המתנה של עד 6 חודשים לבניית עצם חדשה ואז השתלת שתלים לאזור או לחילופין בתנאים בהם יש מספיק עצם ליציבות ראשונית של השתל, ניתן לבצע הרמת סינוס והשתלה בפעם אחת.

נגישות