סרטן שפתיים תסמינים

סרטן שפתיים- תסמינים והסברים חשובים

סרטן חלל הפה הינו אחת מהמחלות הקשות מכלל קבוצת המחלות הממאירות בגוף האדם. מדובר במחלה שכיחה הנמצאת במקום השישי מבחינת שכיחות של כלל החולים עם גידולים ממאירים. המודעות של המערכת הרפואית וכלל הציבור למחלה זו אינה כפי שאמורה להיות, ועל כן אינה מוכרת כמו מחלות ממאירות אחרות.

 

סרטן הפה משתייך אל קבוצה של מחלות סרטן הנקראת בשם סרטני ראש צוואר. סרטן הפה יכול לפגוע בכלל הריריות בחלל הפה, בשפתיים, לחיים, רצפת הפה, צדי הלשון, חניכיים, חיך, לוע ובעצמות הפנים. בשלבים הראשוניים  של המחלה לא חשים כלל כאב, והסרטן מופיע ככתם לבן, כתם אדום או שילוב ביניהם, ואט אט מתפתח לפצע או מעין התקשות מקומית. חשוב לדעת כי הכתמים הללו יכולים להיות במקומות שאינם גלויים לעין.

נראה את מרבית הסרטנים מתחילים להתפתח בלשון וברצפת הפה. כאמור, בתחילת המחלה יופיעו תאים שטוחים מחוספסים באזור שטח הפה, הלשון והשפתיים. בהמשך, במידה ולא תהיה אבחנה בזמן, כשר סרטן הפה יתפשט, ויעשה זאת באמצעות שליחת גרורות דרך המערכת הלימפטית.

כך, תאי הסרטן מתפשטים אל עבר כל חלקי הצוואר האחרים, לריאות ולחלקים נוספים בגוף. ברגע שהתאים הסרטניים מגיעים אל איבר מסוים, יופיעו תאים בלתי תקינים כמו של הגידול הראשוני. לדוגמה, במידה וסרטן חלל הפה מתפשט אל עבר הריאות, יופיעו בריאות תאים סרטניים של חלל הפה, זה יהיה סרטן פה גרורתי ולא סרטן ריאות. זיהוי סרטן הפה באזור הריאות ותייגו ככזה ולא כסרטן הריאות, ישפיע גם על סוג הטיפול.

זאת ועוד, סרטן חלל הפה מוביל לעיוות בפנים ותופעות נוספות, אך בין היתר ולא פחות קשה זו הפגיעה הנפשית הקשה ואובדן תדמית הגוף שאל זה נלווים קשיי אכילה ודיבור. בשל כך, החולים מגלים קושי רב לחזור אל חיים שגרה תקינים בקהילה.

בשל כך, יש חשיבות גבוהה להעלאת המודעות לכלל התסמינים באשר הם. אבחון מוקדם עשוי לשפר את סיכויי ההישרדות תוך שמירה על איכות החיים של האדם.

כעת נחקור את הסימפטומים של סוגים שונים של סרטן הפה.

סרטן הלסת- סימפטומים:

סרטן הלסת יכול להתפתח בחלקים שונים של עצם הלסת.

  1. כאבים ונפיחות בלסת כמו בליטה בחלל הפה.
  2. כאב או קושי לפתוח את הפה.
  3. שיניים רפויות, או חוסר תחושה בלסת.

כאשר יש חשד של סרטן הלסת העליונה, תסמינים יכולים להתרכז באזור החיך.

סרטן בחיך העליון

ניתן לחשוד בזיהוי של סרטן בחיך כאשר רואים גידול הנראה כמו גולה בחיך העליון או פצע בחלל הפה שלא נעלמים.

אם אתם מבחינים באחד מהתסמינים הבאים, יש לפנות אל רופא לקבלת אבחון:

  1. בליטה בחיך או גולה בחיך אשר יופיע בעיקר בחלק האחורי של הפה או על גג הפה.
  2. קושי בדיבור, בליעה או אכילה.
  3. כאבי גרון או אוזניים.
  4. חוסר תחושה או תחושת עקצוץ בפנים או בפה.

תסמינים נוספים יכולים להיות:

  1. ריח רע מהפה או טעם מתכתי בפה.
  2. דם ברוק.
  3. קושי להזיז את הלשון או הלסת.
  4. שינויים בתפיסת הטעם.

 

סרטן שפתיים- תסמינים

סוג של סרטן הפה המשפיע על השפתיים.

  1. כתמים אדומים או לבנים על השפתיים.
  2. פצעים או כיבים שלא יגלידו.
  3. דימום או נפיחות על השפתיים.

 

סרטן הלוע- תסמינים

סרטן הלוע משפיע על הלוע, הצינור המחבר בין האף והפה לוושט. התסמינים יכולים לכלול:

  1. כאב גרון או קושי בבליעה.
  2. כאב או קשיי נשימה.
  3. צרידות או שינויים בקול.

 

סרטן הלשון- תסמינים

סרטן הלשון יכול להתרחש במספר מיקומים, גידול על הלשון כאמור עלול להתפתח בחלק העליון, הצדדים או התחתון של הלשון. תסמינים נפוצים כוללים:

  1. כאב או קושי בבליעה.
  2. פצע או גוש בפה או בלשון שלא עוברים.
  3. חוסר תחושה או תחושת עקצוץ בפה או בלשון.

 

בליטה על הלשון

בליטה בלשון הינה שכיחה במידה גבוהה ויכולה להוות סיבה לסוגי סרטן שונים בחלל הפה, כולל סרטן הלשון. היזהרו מהתסמינים הבאים:

  1. שינוי צבע או כתמים לבנים או אדומים על הלשון.
  2. כאב או נפיחות בלשון.
  3. בעיות לעיסה או בליעה.

 

סרטן הלסת סימפטומים

כיצד מאבחנים סרטן הפה?

באמצעות בדיקה של חלל הפה על מנת לאבחן נגעים חשודים הנצפים כשפירים, טרום ממאירים וממאירים. מדובר בבדיקה פשוטה ומהירה, הכוללת בדיקה קלינית עם או בלי נטילת דגימה של רקמה ושליחתה לבדיקה פתולוגית. ישנה חשיבות לבדיקה יסודית ומעמיקה, משום שישנם מקרים בהם המטופל כלל לא מרגיש כאב ואינו חווה תסמינים המאותתים על דבר חריג.

מטרת הטיפול היא לרפא באופן מלא את האדם, תוך שחזור ושימור של צורה ותפקוד, עם מינימום סיבוכים במהלך ולאחר הניתוח. רצוי לדעת כי הדבר העיקרי שישפיע רבות על החלמה ממחלת סרטן הפה, היא דרגת חומרת המחלה כאשר מאבחנים לראשונה. במקרים בהם המחלה לא הספיקה לחדור אל הרקמות הסמוכות ולשלוח גרורות, הפרוגנוזה טובה. אולם, כאשר המחלה אכן הספיקה לשלוח גרורות דרך בלוטת הלימפה, סיכויי ההחלמה יורדים לכ 50%, על אף כל הטיפולים הניתנים.

כאמור, סרטן בחלל הפה יכול להתגלגל לסכנת חיים, לכן, גילוי מוקדם וטיפול יכולים לעזור לשפר את התוצאות. מיד עם הופעת אחד מן התסמינים אשר צוינו במאמר זה, חשוב להתייעץ עם הרופא או רופא השיניים. על ידי מודעות לתסמינים אלה וביצוע הטיפים למניעה, ניתן לקחת אחריות על בריאות הפה שלכם ולהפחית את הסיכון לסרטן הפה.

שיטות טיפול

לרוב, החולים בסרטן הפה יקבלו שיטת טיפול ניתוחית, חלקם יקבלו שיטת טיפול משולבת עם קרינה וכימותרפיה. בכל שלב, ניתן יהיה לקבל טיפול להקלה עבור הכאב, סימפטומים אחרים, להקל על תופעות לוואי בעקבות הטיפול וכן, להקל על בעיות רגשיות.

1. טיפול ניתוחי – ניתוח להסרת הגידול בפה או בגרון, לעיתים יש להסיר גם קשריות לימפה צוואריות. בנוסף לזאת, בחלק מהמקרים רקמות אחרות בפה ובצוואר עשויות להיות מוסרות גם כן. ניתן לעבור ניתוח בלבד או בשילוב עם טיפול קרינתי.

2. טיפול קרינתי- רדיותראפיה, קרניים בעלות אנרגיה גבוהה. טיפול זה הינו סוג של טיפול מקומי המשפיע על התאים רק באזור החולה. בדרך כלל נוהגים לעשות שימוש בטיפול זה כאשר הגידולים הם קטנים או במקרים בהם החולה אינו יכול לעבור ניתוח. בנוסף לזאת, ניתן להשתמש בטיפול זה כאשר מעוניינים להשמיד תאי סרטן ולכווצם לפני הניתוח. טיפול זה רלוונטי גם לאחר הניתוח, על מנת להרוס לחלוטין כל תא סרטני שעלול להישאר באזור הנפגע.

ישנה קרינה חיצונית המגיעה ממכונה וקרינה פנימית המגיעה באמצעות חומר רדיואקטיבי.

3. כימותרפיה- תרופות נגד סרטן הנכנסות אל זרם הדם ויכולות להשפיע על תאי הסרטן בכל הגוף.

4. תזונה- צריכה מספקת של קלוריות וחלבון על מנת להימנע מאיבוד משקל, להתחזק ולבנות מחדש רקמות בריאות בגוף. אכילה טובה דיה עשויה להיות משימה לא פשוטה לאחר טיפול בסרטן הפה, עקב איבוד תיאבון, אי נוחות, עייפות, פה יבש או כואב, שינויים בחוש הטעם או הריח. ניתן לקבל תזונה מותאמת אשר תסייע בבחירת המזונות הנכונים. במקרים מסוימים, ישנם מטופלים הזקוקים לצינור האכלה באופן זמני.

 

ד"ר יואב לייסר הינו רופא שיניים ומומחה לכירורגיה פה ולסתות, בעל שלושה דוקטורטים, מרצה על תחומו בעשרות כנסים מדעיים בפרישה ארצית ועולמית, מרצה ומדריך סטודנטים לרפואה בטכניון, חוקר סרטן ומנהל את המעבדה לחקר סרטן הפה של המחלקה לכירורגיה פה ולסתות ובנוסף, מדריך בתארים מתקדמים.

יתר על כן, ד"ר יואב לייסר הינו בעל רישיון ישראלי המאפשר לו לבצע שימוש בהיפנוזה מטעם משרד הבריאות, במטרה לשלב טכניקות מגוונות לטיפול ושחרור מחרדות ופחדים מטיפולי השיניים.

בין כלל הניתוחים והטיפולים אשר ד"ר לייסר מבצע במקצועיות ויסודיות ישנם גם ניתוחים המכינים לשחזור שיקומי של הלסתות ובכירורגיה שיקומית הכוללת לעיתים עקירות שיניים מסובכות, השתלות עצם ושתלים דנטאליים. זאת ועוד, מבצע ניתוחים מורכבים ברמה גבוהה של שחזור ארובות עיניים לאחר טראומה וכן מטפל בכירורגיה אונקולוגית של גידולים שפירים וממאירים באזור הראש והצוואר.

ד"ר יואב לייסר זמין במרפאותיו וממתין להעניק לכם טיפול מקצועי ללא פשרות. אם אתם מעוניינים להגיע אל המרפאה בחיפה, צרו קשר במספר 050-7440018. אם אתם מאזור המרכז, אז תוכלו ליצור קשר במספר 050-7700055.

נגישות