עקירת שיניים רגילות ועד עקירות שיני בינה כלואות מורכבות

ניתוח שן כלואה– הגדרה, השלכות, אבחון וטיפול

חלל הפה של אדם מבוגר מכיל 32 שיניים מסוגים שונים. למעשה, השיניים הבוגרות האחרונות שבוקעות הן שיני הבינה, שהן שיניים טוחנות. לרוב האנשים יש ארבע שיני בינה בחלק האחורי של הפה – שתיים למעלה ושתיים למטה. שיני הבינה צומחות במהלך שנות העשרה המאוחרות או תחילת שנות ה-20. חשוב לזכור כי בשלב זה ישנן 28 שיניים אשר "תפסו" את מקומן בחלל הפה. על כן, פעם רבות, ישנם מצבים בהם לשיני הבינה אין מקום לצמוח כראוי. במאמר זה נדון בדרכים אשר ניתן לפעול בהן לצורך הוצאת שן בינה כלואה.

שיני בינה כלואות –השלכות

אדם ממוצע אינו יוכל לזהות האם שן הבינה שלו כלואה. רופא השיניים יוכל לאבחן זאת במהלך בדיקה שגרתית במרפאה. לפני שנגיע לשאלה איך מטפלים, צריך להבין אילו מצבים דורשים טיפול. כאמור, שיני בינה הן שיניים שלרוב אינן בוקעות או שהן נכלאות במהלך בקיעתן. ישנם מקרים בהן שיני הבינה מפריעות למטופל, יוצרות כאבים עזים בחלל הפה אשר גורמים לו להגיע לאבחון של רופא השיניים במרפאה. הסיבוכים האפשריים משיני בינה כלואות הם:

נזק לשיניים אחרות– אם שן הבינה דוחפת אל הטוחנת השנייה, היא עלולה לפגוע בה או להגביר את הסיכון לזיהום באזור זה. לחץ זה יכול לגרום גם לבעיות בצפיפות של השיניים האחרות או לדרוש טיפול אורתודונטי ליישור שיניים אחרות.

ציסטות– שן הבינה מתפתחת בשק בתוך עצם הלסת. השק יכול להתמלא בנוזל וליצור ציסטה שעלולה לפגוע בעצם הלסת, השיניים והעצבים. לעתים רחוקות, גידול – בדרך כלל לא סרטני עשוי להתפתח. סיבוך זה עשוי לדרוש הסרה של רקמות ועצם.

ריקבון–שיני בינה נמצאות בסיכון גבוה יותר לעששת מאשר שיניים אחרות. הדבר נגרם כתוצאה מכך שקשה יותר לנקות שיני בינה. על כן מזון וחיידקים נלכדים בקלות בין החניכיים ובין שן בינה חצי כלואה.

מחלת חניכיים–הקושי בניקוי שיני בינה שבקעו באופן חלקי מגביר את הסיכון לפתח מצב חניכיים דלקתי כואב.

שן בינה כלואה –אבחון מקור הבעיה

מובן כי התלונה על הכאב אינה מספיקה. כדי שהרופא יחליט על עקירת שן בינה כלואה, הוא צריך לבצע צילום רנטגן, באמצעותו יוכל לקבל תמונה של מיקום השיניים בתוך חלל הפה. כלומר, לפני עקירה של כל שן כולל שן בינה יש צורך לבצע צילום, לרוב פנורמי, כדי לראות את מנח השן ואת מיקומה ביחס לתעלה של עצב הלסת. עקירת שן בינה כלואה עצב הלסת היא ניתוח יחסית נפוץ בקרב אנשים רבים. למעשה, מדובר בהליך שגרתי ושכיח שאין מה לחשוש ממנו.

ניתוח שן בינה כלואה–מנחים ודרכי טיפול

הוצאת שן בינה כלואהנובעת מכך ששיני הבינה בוקעות במגוון רחב של צורות ולא תמיד מתמקמות בעמדה הנכונה בה הן צריכות להיות. לכן, שן הבינה עשויה להיכלא בתוך הלסת במנחים שונים ויש להוציאה. לפניכם מצבים אשר יצריכו ניתוח שן כלואה:

מזיואנגולרית–מדובר במנח בו השן כלואה במצב מאונך. פרוצדורת העקירה יחסית קלה יותר במקרה שבו השן מבצבצת לחלל הפה. במנח חצי שוכב עד שוכב,פרוצדורת העקירה מעט מורכבת והיא מצריכה חיתוך השן למספר מקטעים.

דיסטואנגולרית –מדובר במנח בו השן בעמדה חצי שוכבת אחורית. פרוצדורת עקירת שן כלואה במנח זה מורכבת יותר, אך מומלץ להסיר שיניים אלו כדי למנוע בעיות בריאות הפה בעתיד.

 

עקירת שן בינה כלואה

שן בינה כלואה – נקודות חשובות

טיפול מקדים– כדאי להימנע מעקירת שן בינה בשלב הזיהום החריף, זאת כדי למנוע התפשטות של הזיהום. לכן, במרבית המקרים כאשר מטופל מגיע עם זיהום חריף, רופאי השיניים מטפלים קודם בזיהום, על ידי שטיפות מקומיות ואנטיביוטיקה. לאחר שהאזור נקי, מתקדמים לעקירת שן הבינה.

ניתוח שן בינה כלואה– עקירה יכולה להציל חיים. בקרב אנשים בקבוצות סיכון, כמו אנשים חולי סכרת שאינם מאוזנים או חולים מושתלי איברים, זיהום בחלל הפה יכול להיות מסוכן. על כן, בכדי למנוע סיבוכים לא רצויים של זיהום, יש לבצע בהקדם עקירה של שן הבינה הבעייתית.

בחירת המרפאה והרופא מומחה– כמו בכל הליך רפואי, חשוב לבחור את אנשי המקצוע הטובים ביותר. במידה ואתם זקוקים להליך רפואי מסוג עקירת שיניים, יש לבחור בכירורג פה ולסת מיומן ומנוסה, אשר יבצע את הפעולה בצורה מקצועית, מהירה ונטולת כאבים. חשוב לזכור כי מדובר בשיניים שלכם, לכן יש לשים לב כי המרפאה נקייה וסטרילית. בנוסף, כדאי לבחור במקום בו המכשירים ושיטות הטיפול חדשניות.

אם אתם מחפשים שילוב של קליניקה סטרילית ומקצועיות ללא פשרות– המרפאה של ד"ר יואב לייסר היא המקום הנכון עבורכם. דר' יואב לייסר הוא רופא שיניים ומומחה לכירורגיה פה ולסתות. ד"ר יואב לייסר בעל שלושה דוקטורטים ומשלב בעבודתו במרפאה מגוון טכניקות לטיפול ושחרור מחרדות ופחדים בטיפולי שיניים. לכן, אם אתם זקוקים לניתוח עקירת שן בינה ואתם מעט חוששים, הטיפול במרפאה שלנו יפיג את הפחד ותחזרו לחייך בהקדם. צרו קשר עוד היום בטלפון 050-7440018 והמומחים שלנו ישמחו לעמוד לשירותכם.

נגישות